100 sähköisen liikenteen ammattilaista koolla nollapäästöisten raskaiden kuljetusten seminaarissa Espoossa
- SIX Sustainable Industry X

- Oct 23
- 2 min read
Updated: Oct 29

SIX HOVE-klusteri isännöi vuosittaista nollapäästöisten raskaiden kuljetusten seminaaria Innopolissa, Espoossa syyskuun lopulla. Tapahtuma kokosi yhteen yli 100 alan ammattilaista, päättäjää ja tutkijaa keskustelemaan viimeisimmistä edistysaskeleista ja strategioista nollapäästöisessä raskaassa liikenteessä.
Politiikkatoimia ja tiekarttoja
Vuosiseminaari käynnistyi avausosuudella, jossa Jarkko Vesa TEM:stä käsitteli arvoverkkoa, haasteita ja mahdollisuuksia nollapäästöisessä liikenteessä. Mikko Pihlatie esitteli päivän ohjelman, minkä jälkeen Sara Österberg Liikenne- ja viestintäministeriöstä esitti katsauksen politiikkatoimiin, jotka edistävät raskaan liikenteen päästövähennyksiä. Harri Nieminen VTT:ltä esitteli SIX HOVE -tiekartan ja kannanottopaperin, ja Tuukka Vainio Business Finlandista käsitteli raskaan liikenteen sähköistymisen etenemistä tutkimuksen rahoittajan näkökulmasta.

Teollisuuden ja pilottihankkeiden kokemuksia
Kahvitauon ja verkostoitumisen jälkeen seminaari jatkui teollisuuden ja pilottihankkeiden esittelyillä. Pasi Salmela Rauanheimolta ja Jukka Pellinen Keulinkilta jakoivat kokemuksiaan raskaiden ajoneuvojen jälkiasennuksista. Kari Mäkynen Postilta kertoi Postin nollapäästöstrategiasta, ja Minna van der Most SSAB:ltä sekä Jussi Saukkonen Kuljettava Oy:stä käsittelivät SSAB:n teollisuuskuljetuksia. Juho Laine SISU:lta kävi läpi polttokenno – range-extenderillä varustetun sähkörekan pilottia ESCALATE-hankkeessa.
Ennen lounasta yrityksille jaettiin diplomit tunnustuksena sitoutumisesta ja ajasta, jonka ne ovat panostaneet klusterin toimintaan. Yhteistyö on ollut erinomaisen palkitsevaa kaikille osapuolille.

Lounastauolla oli mahdollisuus tutustua nollapäästöisiin kuorma-autoihin ulkona. Tauon jälkeen seminaari jatkui näkökulmilla megawattitason latauksesta ESCALATE- ja MACBETH-hankkeissa, joita esittelivät Ville Naumanen, Kempowerilta & Marko Antila, VTT:ltä. Joona Töyräs Plugitilta kertoi Plugitin raskaan kaluston latausverkon kehitystyöstä, ja Jani Lindroos Helsingin Satamasta käsitteli latausinfran toteutuksen haasteita ja mahdollisuuksia satamissa.
Tutkimustuloksia ja tulevaisuuden näkymiä
Seminaarin viimeinen jakso keskittyi tutkimustuloksiin. Antonio Fadel da Costa ja Nino Chkhartishvili VTT:ltä esittelivät Suomen paikka-aikariippuvaa lataustarpeiden analyysiä. Mehdi Jahangir Samet TAU:sta käsitteli sähkökuorma-autojen lataustarpeiden reittiketjuanalyysiä, ja Mikaela Ranta VTT:ltä analysoi raskaan ajoneuvokaluston energiankulutusta suhteessa kokonaismassaan (kuormaan) ja muihin olosuhteisiin. Alex Aushev VTT:ltä esitteli skaalautuvaa lataustarpeiden ennustemallia ’WeTRaC’ raskaille ajoneuvokalustoille. Osio päättyi TAU:n ja VTT:n pro gradu -tutkielmiin, joissa tuotiin esiin muun muassa latauksen tuotantokustannuksia palveluna (Niilo Kantoniemi, VTT), akkujen vaihtoteknologiaa (Sepideh Salehi Barzegar, TAU) sekä kuorma-autojen käyttötapoja ja latausta (Pekka Heininen, TAU).
Jatkuvuus ja sitoutuminen
Seminaarin päätti Johannes Hyrysen (VTT) puheenvuoro, jossa hän avasi näkymiä klusterin jatkolle ja tulevaisuudelle.
Nollapäästöisten raskaiden kuljetusten vuosiseminaari tarjosi hienon mahdollisuuden kuulla arvokkaita näkemyksiä ja verkostoitua alan keskeisten toimijoiden kanssa. SIX-HOVE klusteri on toiminut erinomaisena alan eri toimijoiden yhteistyöalustana ja keskustelufoorumina. Yhteinen näkemys oli että keskusteluja ja siirtymän edistämistä kohti nollapäästöistä raskasta liikennettä on syytä jatkaa.

