Starttasimme aurinkoisena maaliskuun aamuna pikkubussin nokan Levytyö Särkisen, Valmetin ja Puristeteoksen tiimien kanssa kohti Turkua ja 4000 työntekijän telakkaa, joista puolet työskentelee Meyerilla. Tarkoituksena oli selvittää, miten henkilöstöltään näin suuri ja moninainen telakka toimii käytännön tasolla.
Kiinnostavia teemoja olimme etukäteen listanneet mm:
· Digitalisaatio tuotannossa ja erityisesti hitsauksessa,
· Kestävä kehitys käytännön tasolla,
· Päivittäisjohtaminen ja laadunhallinta tuotannossa (laadun varmistaminen, ohjeistus, tallenteet, poikkeamaprosessi ym.)
· ammattiosaajien saaminen,
· Tuotannonohjaaminen aikataulutuksen, resurssoinnin ja budjetoinnin osalta / prosessikuvaus,
· Engineered to Order -projektimaailman haasteiden taklaaminen,
· Päivittäisjohtaminen tuotannon näkökulmasta.
Telakkabisnes Turussa
Telakan tilauskirjoissa näkyy tilauksia vuoteen 2026 asti.
Laadukas ja kookas risteilijä on telakan päätuote ja niiden lisäksi myös pienemmän kokoluokan toimituksia on tilauskirjoissa. Suuren risteilijän valmistusaika on kolme vuotta ja tuotantovauhti on noin yksi risteilijä vuodessa.
Carnival Cruise ja Royal Caribbean ovat Turun suurimpia asiakkaita ja koko toimialan kasvunäkymät ovat edelleen hyvät. Investointeja on viime vuosina tehty 300 miljoonalla eurolla.
Investoinnit sisälsivät mm. uuden levyosavalmistuslinjaston, uuden profiiliosavalmistuslinjaston ja siihen liittyvät automaattiprofiilivaraston sekä laserhybriditeknologiahitsaukseen pohjautuvan paneelilinjan.
Investoinnit oli toteutettu ja kaikkialla vallitsi hyvä siisteys ja järjestys jättiläiskokoisten tuotteiden ja sen osien valmistuksessa.
Vahvaa uskoa tulevaisuuteen edelleen on, vaikka pandemia onkin kohdellut toimialaa karusti. Telakan 120 hehtaarin tontin vahvuuksia ovat sen sijainti kantakaupungin ulkopuolella, sataman kallioinen maaperä ja ratayhteys SSAB Raaheen. Lisäksi tietenkin kotimaisten ja kansainvälisten osaajien saatavuus, hyvin toimivat yhteydet ammatilliseen koulutukseen sekä myös Turun yliopiston tekniikan alalle laajentunut koulutus. Niin ikään telakan omistajuus on nyt kohdillaan.
Telakka satsaa kilpailukyvyn kehittämiseen kestävän kehityksen alueella. Kevyemmät rakenteet, vaihtoehtoiset polttoaineet kuten metanoli ja vety sekä vähäpäästöisemmät raaka-aineet, kuten vihreästi tuotettu teräs, ovat keskiössä toki muun tuotannon ja sen ketjujen kehittämisen lisäksi.
Kilpailuetuina mainittiin myös kyky vaativaan tuotteen ja tuotannon suunnitteluun siten, että jokainen projekti on erilainen. Haastetaso on korkealla, kun komponenttien määrä lasketaan miljoonissa.
Tämä kaikki tehdään yhdessä asiakkaan toiveiden ja vaatimusten kanssa. Tavoitteena myös on, että kaikki telakkaoperaatiot ovat hiilineutraaleja vuoteen 2030 mennessä. Tämä aiheuttaa paineita koko telakan laajalle toimitusketjulle.
Eväitä paluumatkalle
Saimme Meyerin Henrik Mantereen ja Jukka Peltolan (Plant4You) esittelyjen ja kierroksen myötä hyvän yleiskuvan telakkateollisuuden osaamisesta ja sen vaikuttavasta kokonaisuudesta. Hitsausteknologiat, materiaalit sekä kokonaisuuden hallinta jättiläisprojektissa olivat joitakin kärkiä monipolvisissa keskusteluissa.
Pohdin myös tuota sujuvan oloisesti toimivaa monikulttuurista ja monikielistä työyhteisöä. Telakkateollisuudessa se on ollut käytäntönä jo vuosia, vaikka ongelmia kuultiin myös olevan, mikä ei ole yllättävää.
Matkalle osallistuneet kokivat päivän olleen onnistunut ja muutamia jatkopalavereita sovittiin. Myös seuraavia SIX Valmistusklubeja suunniteltiin ja puhuttiin mm tulevasta Klubimatkasta 26.4. Pitäjänmäen DHL / ABB yhteistoimintaan.
Jouni Myllymäki
jouni.myllymaki@businesstampere.com
Puh. +358 50 434 5820
Comments