Moderni työkone tekee enemmän kuin miltä päällepäin näyttää. Se kerää tietoa itsestään ja ympäristöstään. Tampereen yliopiston aloitteesta syntynyt PoE-hanke tutkii, kuinka data muutetaan vihreäksi liiketoiminnaksi.
Euroopan unionin vuoteen 2040 ulottuvat ilmastotavoitteet edellyttävät jopa 90 %:n vähennystä päästöissä verrattuna vuoteen 1990. EU:ssa eniten kasvihuonepäästöjä tuottavat alat ovat sähkön- ja lämmöntuotanto (27 %), logistiikka (23 %) ja teollisuus (20 %).
Teknologian tutkimuskeskus VTT:n asiantuntijat Johannes Hyrynen ja Harri Nieminen uskovat, ettei tavoitteisiin päästä pelkästään rajoitteilla ja pakkotoimilla. Eri teollisuuden alojen on mukauduttava mittaviin muutoksiin, joissa keskeiseen rooliin nousevat uudet toimintamallit ja vihreät teknologiat.
Hyrynen ja Nieminen ovat kehityksen suhteen optimistisia. Suomalainen osaaminen liikkuvien työkoneiden alalla on kansainvälisesti tunnustettua, ja eri toimijat voivat yhdessä saavuttaa läpimurtoja esimerkiksi koneoppimisen, robotiikan, datansiirron ja asioiden internetin alueilla. Se voi luoda ketjureaktion, joka vauhdittaa monen tutkimusalan kehitystä.
Vihreydestä uusia markkinoita
Uuden sukupolven työkoneet ovat monenlaisen talouskasvun mahdollistajia. Hyrysen ja Niemisen mukaan teknologinen kehitys ei ainoastaan vastaa olemassa oleviin tarpeisiin, vaan myös synnyttää täysin uusia markkinoita ja liiketoimintamalleja.
Yksi tulevaisuuden bisneksistä on akkujen uusiokäyttö. Nykyään työkoneen akku ajetaan loppuun, minkä jälkeen siitä kierrätetään vain valmistusmateriaalit. Tulevaisuudessa akku voidaan poistaa käytöstä hieman ennen sen hajoamista, jolloin siinä riittää vielä vuosia käyttöikää kevyemmissä tehtävissä, kuten varavirtalähteenä.
Tästä syystä työkoneissa käytettäville akuille kehitetään akkupasseja, joista näkee, milloin akku joutaa työmaalta toimistohommiin. Se pienentää akun vaihtamisen kuluja lisäten sähköllä toimivien työkoneiden houkuttelevuutta. Yksi tällaisista passiratkaisuista on SIX Mobile Machines -klusterin toimijoiden yhdessä kehittämä.
Akkupassi on vain yksi esimerkki uusien toimintamallien synnystä. VTT:n asiantuntijoiden mukaan liikkuvien työkoneiden ala on systeeminen kokonaisuus, jossa kaikki linkittyy kaikkeen. Siksi alaan investoidut eurot voivat tuottaa voittoa monen eri teollisuussektorin voimin.
Hyväksi luonnolle ja lompakolle
Hyrynen ja Nieminen painottavat, että liikkuvien työkoneiden digivihreä siirtymä onnistuu vain siten, että ekologisuus muuttuu myös taloudellisesti kannattavaksi. Esimerkiksi koneiden tyhjäkäyttö, polttoaineen hukkakulutus ja komponenttien yllättävä rikkoutuminen ovat haitaksi sekä luonnolle että yritysten tuottavuudelle.
Perinteisellä dieselkäyttöisellä työkoneella on kuitenkin kaksi myyntivalttia, joita sähköistetyllä työkoneella ei vielä ole. Se on halpa ja tuttu. Siksi modernin työkoneen on oltava ylivertainen muissa ominaisuuksissa, kuten tarkkuudessa, tehokkuudessa, nopeudessa, monipuolisuudessa ja turvallisuudessa.
Hyrysen ja Niemisen mukaan tavoite on saavutettavissa. Suomalainen teknologia, kuten autonomisesti toimivat ja dataa keräävät työkoneet, herättävät maailmalla kiinnostusta. VTT:n asiantuntijat kertovat, että Suomi on niiden kehittämisessä maailman kärkeä.
Työkoneiden sähköistä siirtymää vauhditetaan myös lainsäädännöllä: etenkin Euroopassa. EU pyrkii ilmastonmuutoksen torjunnan globaaliksi edelläkävijäksi hiilidioksidipäästöjen karsimiseen tähtäävällä lainsäädännöllä. Se lisää kysyntää CO2-päästöjä pienentäville teknologioille.
Innovaatiot eivät kuitenkaan yksin riitä. Suomessa on koulutettava niiden tueksi enemmän työvoimaa, joka osaa käyttää, kehittää ja valmistaa moderneja työkoneita, VTT:n asiantuntijat muistuttavat.
Read this article in English: https://manage.wix.com/dashboard/a6c8f6c7-a979-4285-a7e2-fece8773ad10/blog/posts?tab=published&lang=en
Tämä teksti on osa juttusarjaa, joka käsittelee Mobile Machines Platform of Excellence (PoE) -verkostoa kuuden teeman kautta. Muut viisi teemaa ovat autonomia ja robotiikka, koneiden yhteistyö, kestävät energiaratkaisut, älykkäät ohjausjärjestelmät ja ihminen osana prosessia.
Teemat perustuvat SIX Mobile Work Machines -klusterin laatimaan tiekarttaan. Klusteriin kuuluvat Ponsse, Epec, Sandvik, Valmet Automotive, Valtra, Kalmar, Normet, Tana, Nokia, Danfoss, Junttan, Hevtec, Cargotec, VTT ja Tampereen yliopisto. Klusteria koordinoi Tamlink.
Tekstit ovat osa EAKR-rahoitteista hanketta Liikkuvien koneiden kaksoissiirtymä (SIX-PoE).
Johannes Hyrynen ja Harri Nieminen ovat Teknologian tutkimuskeskus VTT:n asiantuntijoita. VTT toimii siltana tekniikan alan tutkijoiden ja yritysten välillä.
Comentarios