top of page

Vierailu HaminaKotkan satamaan – näkymiä logistiikan ja teollisuuden solmukohtaan



Matkalla esittäydyttiin ja keskusteltiin.
Matkalla esittäydyttiin ja keskusteltiin.

Toukokuinen vierailu HaminaKotkan satamaan tarjosi Business Tampereen ja LOGYn järjestämälle osallistujajoukolle arvokkaan katsauksen yhteen Suomen keskeisimmistä logistiikkakeskuksista. Matka Tampereelta Mussalon satama-alueelle sujui hyvässä hengessä, ja bussissa käytiin vilkasta keskustelua logistiikan ja valmistavan teollisuuden ajankohtaisista teemoista.


HaminaKotkan satama on strategisesti merkittävä vientisatama, joka käsittelee vuosittain huomattavia määriä kontti-, irtolasti- ja nesteliikennettä. Sataman infrastruktuuri on vaikuttava: yli 90 kilometriä junarataa mahdollistaa jopa 25 junan päivittäisen operoinnin, mikä tukee tehokasta ja ympäristöystävällistä tavaravirtaa.


Lukit siirtelevät kontteja satamanostureiden lomassa.
Lukit siirtelevät kontteja satamanostureiden lomassa.
HaminaKotkan sataman pinta-ala on laaja.
HaminaKotkan sataman pinta-ala on laaja.




















Vierailun aikana saimme syvällisen katsauksen sataman kehityshankkeisiin ja vastuullisuustoimiin. Satama on panostanut merkittävästi ympäristövaikutusten hallintaan – erityisesti typpi- ja rikkipäästöjen vähentämiseen sekä Itämeren suojeluun. Tulevaisuuden investointina suunnitteilla on maasähkön tarjoaminen konttilaivoille, mikä vastaa EU:n tulevia vaatimuksia ja vahvistaa sataman asemaa vastuullisena toimijana.


Hinaajat avustavat lähteviä laivoja tarvittaessa.
Hinaajat avustavat lähteviä laivoja tarvittaessa.

Satamayhtiö on kaupunkien omistama ja on viime vuosina investoinut voimakkaasti alueen kehittämiseen. Vuoden 2023 lopulla valmistui sataman suurin yksittäinen investointihanke: moderni metsäteollisuuden terminaalikeskittymä, joka on samalla Itämeren suurin sellukeskus. Tämä vahvistaa sataman roolia teollisuuden logistiikkakumppanina ja mahdollistaa entistä suuremmat volyymit.


Toinen isäntämme Stevecon Ville Kuitunen.
Toinen isäntämme Stevecon Ville Kuitunen.

Vierailun aikana tutustuimme myös satamaoperaattori Stevecoon, joka on Suomen suurin ja toimii useilla paikkakunnilla. Vaikka itärajan sulkeminen on vaikuttanut transitoliikenteeseen, konttiliikenne on pysynyt lähes ennallaan. Sataman kautta kulkee myös merkittäviä määriä nestemäisiä kemikaaleja, ja se työllistää tuhansia ihmisiä – suoraan ja välillisesti.


Vierailu tarjosi osallistujille arvokkaita näkökulmia logistiikan ja teollisuuden rajapintaan, konkreettisia esimerkkejä vastuullisesta kehittämisestä sekä mahdollisuuden verkostoitua alan keskeisten toimijoiden kanssa.


Kiitos Stevecon Ville Kuitunen ja HaminaKotkan sataman Antti Lallukka sekä vierailun osallistujat! 


 Konttiterminaalissa on avarat näkymät.
Konttiterminaalissa on avarat näkymät.


Teksti ja kuvat:


Jussi Viljanen ja Jouni Myllymäki



Comentarios


bottom of page